Linnévandring på Kristi himmelsfärds dag

Östergarnsberget

Fotot taget av Anders Berg. Vy över östergarns kyrka med omnejd, Kristi himmelsfärds dag 2005?

Dagen började med att drygt 50 personer gick från Gammelgarn över östergarnsberget till platsen, där jag står på fotot. Man tror att Linné gick den vägen, fast tvärtom på 1700 talet.

Monica Lindström kom ridande på sin häst. Hon var utklädd till Linné själv. När alla kommit fram fick jag på plats hålla gudstjänst över ämnet Kristi himmelsfärds dag. Det är lite knepigt att berätta om himmelsfärden. Vi vet inte riktigt var Himmelen är någonstans. Jo, vi vet att himlen är där Gud är, men kanske inte bakom månen eller Mars, som man sjunger i en visa. Lukas berättar om Jesus att ett moln tog honom bort. Molnet är ofta ett tecken på Guds närvaro och förekommer just i den betydelsen på några ställen i Bibeln.

Lukas skriver också i apostlagärningarna: ”Denne Jesus som har blivit upptagen från er till himlen skall komma tillbaka just så som ni sett honom fara upp till himmelen”.

Jag talade i dag med förre domprosten i Stockholm och gamla studiekamraten, Hans Ulfvebrand. Vi kom att tala om att Jesus nu snart dröjt i 2000 år med att komma tillbaka till jorden. Hur ska kyrkan ställa sig till att han inte kommit än?

Jag lästen någonstans att den största krisen som kyrkan gått igenom var, när den siste aposteln Johannes dött, och Jesus inte kommit tillbaka. Man var övertygad om att Herren skulle komma tillbaka innan den siste aposteln avsomnat.

Plötsligt fick jag några konstiga känslor. Jag tycker det är skönt att Herren dröjer. Annars skulle inte våra älskade barnbarnsbarn, Gabriel, Ingemar, Malte och Kasper fått vara med i himlen. De hade i så fall aldrig existerat.

Ibland tror jag, att jag har allt för knäppa tankar.

(Jag var väldigt tveksam till, om jag skulle skriva den här bloggen, men så kom jag in i friggeboden i Buttle och fick se det fina fotot, som Anders tagit och gett oss i gåva. Då såg jag det som en vink, att jag skulle nog skriva den ändå.)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: